Op donderdag 31 mei zal de meerderheid van CD&V en Open-vld een principiële goedkeuring vragen aan de gemeenteraad voor de oprichting van buurtinformatienetwerken (BIN) in onze gemeente.  Naar aanleiding van recente feiten van overlast en vandalisme op diverse plaatsen in Tremelo en Baal willen wij samen met de politie én onze inwoners maatregelen treffen.

Enerzijds willen we door het oprichten van een buurtinformatienetwerk de sociale controle vergroten, het algemene veiligheidsgevoel verhogen en preventief optreden.

"Gemeenten die reeds beschikken over zulke BIN's kunnen dit netwerk alleen maar aanbevelen", weet schepen Bert De Wit.  "Vaak houden de buren simpelweg contact via een WhatsApp-groep."

Whatsapp is een gratis applicatie waarmee buurtbewoners gemakkelijk met elkaar kunnen communiceren.  Om o.a. inbraakpreventie te doen en samen dingen op te merken, kunnen buurten deze app gebruiken.  Een vrijwillig coördinator uit de buurt beheert de app en de buurtbewoners kunnen lid worden.  Wanneer iemand in de WhatsApp-groep iets verdacht ziet of hoort, zoals vermoedens van inbraak, diefstal of vernieling, kan dit eenvoudig via de WhatsApp-groepen gemeld worden maar enkel nadat éérst de 101 op de hoogte gebracht werd.

WhatsApp-buurtpreventienetwerken werken volgens het SAAR-principe:

S staat voor Signaleer (men merkt iets op, men ziet iets verdacht)

A staat voor Alarmeer (Alarmeer de politie via 101, het is verplicht om dit eerste te doen alvorens de WhatsApp-groep te gebruiken)

A staat voor App (waarneming bekend maken aan andere via WhatsApp-groep)

R staat voor Reageer (bijvoorbeeld lichten aandoen, vriendelijk vragen aan iemand of men de weg kwijt is)

"Bij het uitwerken van dit project willen wij aansturen op het gebruik van deze alom bekende gratis applicatie omdat het gebruiksgemak ervan zo groot is", vult schepen De Wit verder aan.  "Mensen kunnen snel en eenvoudig met elkaar communiceren, relevante foto's, video's en geluidsfragmenten doorsturen en toch gebeurt dit binnen een besloten groep."  "Het enige nadeel van deze preventiemaatregel is misschien het feit dat mensen hiervoor moeten beschikken over een smartphone of tablet met internetverbinding," besluit hij.

Anderzijds is er de mogelijkheid om tijdelijk en in een bepaalde buurt een samenscholingsverbod op te leggen, zodat de politie nog sneller en gerichter actie kan nemen.  Deze maatregel kan er pas komen na een specifieke procedure en zal pas ingeroepen worden als preventie en bemiddeling niet meer baten.