Op de gemeenteraad van donderdag 31 mei zal het charter 'Bijvriendelijke gemeente' overwogen en hopelijk goedgekeurd worden, met als doel een concreet lokaal bijenactieplan op te stellen, in samenwerking met lokale imkerverenigingen, lokale landbouwers, milieuverenigingen, de MINA-raad en geïnteresseerde burgers. Dit zal gebeuren onder begeleiding van Interleuven in samenwerking met onze milieudienst.

Bijensterfte neemt wereldwijd namelijk alarmerend toe en ook de bijensector in Vlaanderen staat onder druk door de uitzonderlijke bijensterfte van de afgelopen jaren. Ook wilde bijen zijn in sommige gebieden nog nauwelijks te vinden.

Schepen Diane Willems is erg begaan met deze problematiek: "Er zijn verschillende factoren die aan de basis liggen van deze sterfte: enerzijds de verminderde aanwezigheid van geschikt voedsel voor de bijen, omwille van een verminderde biodiversiteit en anderzijds de besmetting van de nesten met een schadelijke parasiet. Bijen moeten genoeg nectar en stuifmeel vinden in hun directe leefomgeving en helaas bevatten akkers en weiden tegenwoordig veel te weinig of soms zelf geen bloemen meer. Ook pesticiden zorgen voor massale bijensterfte." Bedoeling is om in een aantal stappen tot acties te komen die een positieve invloed zullen hebben op de bijenbevolking. Voorbeelden daarvan zijn aangepast ecologisch bermbeheer, opleggen van gebruik van streekeigen groen bij alle gemeentelijke projecten en nieuwe verkavelingen, inzaaien van bloemenweiden op restpercelen, sensibilisering van de landbouwers i.v.m. pesticidegebruik etc.

Qua timing zal er worden gemikt op een goedkeuring van het bijenactieplan in de eerste helft van 2019 om voldoende ruimte te laten voor participatie en overleg.

Lees de reacties (0)
Lees de reacties (0) Verberg reacties