"Tijdens de eerste Wereldfeestmarkt op zaterdag 2 mei 2015, zetten we niet alleen de producten uit het Zuiden in de kijker maar wordt onze gemeente ook tot FairTrade-gemeente uitgeroepen", aldus Schepen Diane Willems.

6 criteria

Om FairTrade-gemeente te worden moet je voldoen aan zes criteria:

1. Het gemeentebestuur wil FairTrade worden en zelf ook (h)eerlijke koffie en thee gebruiken
  2. Minstens 4 winkels en 2 horecazaken moeten FairTrade-producten aanbieden
  3. Minstens 1 school wil meewerken en 1 bedrijf wil zijn personeel FairTrade-producten aanbieden
  4. Je moet een trekkersgroep oprichten en verenigingen warm maken om (h)eerlijke producten te gebruiken
  5. De eigen, duurzame streekproducten moeten gepromoot worden
  6. en uiteraard zorg je ook voor de nodige media-aandacht

Fietstocht

Schepen Diane Willems vervolgt haar verhaal: "We hebben onze eigen, duurzame streekproducten in de kijker gezet met de FairTrade-fietstocht. Op een koude maar zonnige zondagnamiddag zijn we met een 40-tal mensen naar de 45e bijenmarkt van Isabo, de Baalse imkers, getrokken. Imker Guido De Wit gaf er ons een heel deskundige uitleg over de bloemetjes en vooral de bijtjes. Daarna ging de tocht verder richting Siddartha, waar zowel de wijngilde als de leefgroep klaarstond met zelfgemaakte wijn of appelsap of de zelfgemaakte producten van de leefgroepen."

Dikke merci!

"Ik wil uiteraard de vrijwilligers van de trekkersgroep en de gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking (GROS) bedanken voor hun tomeloze inzet. Samen met de handelaars, scholen, ... van onze gemeente hebben we ervoor gezorgd dat we een FairTrade-gemeente zijn", blikt de schepen voor Ontwikkelingssamenwerking tevreden terug.